KID Syndrom

 
Trodde i min enfald att jag ringt runt till alla sjukhusinstanser för Sixtens vattkoppor men hittade en till lapp igår. Sicken tur att jag hittade den så jag kunde ringa om ytterligare ett återbud.
Han är nog frisk nu men i vänterum på sjukhus härjar det så himla mycket bakterier och virus och det skulle kännas lite dumt om vi smittade ner en massa ungar i vår tur.

Hade tänkt att jag skulle plita ner någon dag i ett inlägg som kommer bli typ kilometerlångt om vår lilla "hudåkomma" som vi roar oss med att ha i den här familjen. Eller ja inte alla utan bara 3 av 5. Men det är lite svårt eftersom jag själv inte vet så mycket om den. Men den korta versionen är att den är genetisk (alltså min morsa och farsas fel att jag har den, dom har den inte utan är bärare av den) Den är ett syndrom vilket innebär att den innehåller flera godbitar, nämligen följande:
Keratitis
Iktyos
Deafness

Nu är varken jag, Elsa eller Sixten döva, och keratitisen och iktyosen är i en väldigt mild grad. Vi har helt enkelt fått "en släng" av detta syndrom brukar jag säga.
Det var den korta varianten. Vet som sagt inte så mycket själv om den och har googlat lite för att se om det finns flera (vilket det gör men inte i Sverige vad jag vet) Att jag inte vet mer är pga att det inte varit intressant för mig innan jag fick barn, Nu vill jag veta lite mer för att kunna hjälpa dom i deras vardag så mycket jag kan. För att förenkla. För att få andra att förstå. För att förbereda dem på vad som komma skall.

Vill ni veta mer så googla! (på den mer internationella stavningen är det ett c istället för k cid)

Over and out


Elsa och Sixten (2 av 3 kidare, den sista är jag själv)

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Söta kids :)!

Hehe ne men man måste ju inte trycka i sig, då kan man ju ta lite av allt istället och julmust måste man heller inte dricka. Jag gillar inte ens det.
Finns ju dom som käkar tacos på jul, spelar ju egentligen ingen roll vad man äter kanske. Huvudsaken är att man får en fin dag med god gemenskap. Fast jag tycker i och för sig att man borde uppskatta varandra mer , oftare, än bara 1 av 365 dagar om året...

2012-12-04 @ 22:03:28
URL: http://www.ceciliadarling.se
Postat av: Malin E

Vilka gobitar! Va söta de är! Ruskigt lik mor sin, men det lär du ju hört förr....:-)
Va spännande, visste inte att det kallas KiD, ska jag googla sen.Tänk om man kunde svarat tanterna det när vi va små och de undrade varför du var röd om kinderna, -Googla KID, kärring. :-)
Kram på er och krya på barnen.

Svar: Haha fan va bra det hade varit och kunnat säga så! Men det funkade ju med att säga skit i det du också!
Ylva

2012-12-04 @ 23:17:46
Postat av: Malin E

He he. Absolut!
Malin

2012-12-05 @ 20:24:44
Postat av: Malin E

He he. Absolut!
Malin

2012-12-05 @ 20:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0