Politikkaoset del 1

Jag är en åskådare av det politiska kaoset som råder i landet. Jag ser stilla på hur det smutskastas åt alla håll. Följer debatter på tv, radio och internet. Förundras över hur låg nivån kan bli. Vuxna människor som agerar som två 3-åringar som bråkar över samma bil på dagis.

Jag röstar, det gör jag för det ska man ju göra för att påverka....eller hur är det med det där egentligen?
För hur mycket påverkar den lilla människan idag egentligen? På alla nivåer inom politikens värld går det ju bara ut på att sko sig själva och dess parti man företräder. Oavsett färg eller ideologi. Eller förresten ideologi existerar knappast längre. Förr kunde man säga att socialdemokraterna var ett verkligt arbetarparti men det skulle jag knappast beskylla dom för nu.
Moderaterna var sanna kapitalistsvin som hette von eller af , men det stämmer inte heller längre då dom är nya nu förtiden och gick till val sist med skola och omsorg som sina största frågor.
Centern som alltid i folkmun hetat bondepartiet men som idag vill vara så moderna deras partiprogram knappast i´hinner torka i pressen innan de trycker nya och ångrar sig.
Vänstern som alltid har stått på det svagas sida och skrikit sig hesa på barrikaderna för ett rättvisare samhälle. Men idag är rösterna så tysta så ingen vill ens bilda regering med dom.
Folkpartiet som har samma fråga varje val och tid där emellan, skolan, men som aldrig får till riktigt vad dom verkligen vill med just den frågan, förutom att vara ett mini-USA.
Miljöpartiet som vill verka lite bättra än alla andra på grund av sin miljöfråga, men som bara verkar funka om man bor mitt i smeten i storstan.
Kristdemokraterna som liksom bara hänger med för att dom tillhör alliansen och lite då och då får nån kändis att göra reklam för dom.
Och sist men inte minst Sverigedemokraterna som gjorde intåg på den politiska arenan med hela 13%. Där iallafall jag drar starka paralleller till Ny demokrati's sejour i riksdagen-

Vad vill alla dessa partier egentligen? DET skulle jag vilja veta. Och inte genom partiprogram eller skeva löften inför val. Alltså på riktigt!

Om jag får reda på det innan den 22:a mars då vet jag vad jag ska rösta på. Men troligtvis så ökar bara pajkastningen och urusla uttalanden av de "folkvalda"

Over and out!.

Kommentarer
Postat av: Malin E

Bra skrivet Ylva - huvet på spiken!
:-)

2014-12-15 @ 22:14:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0