Vad hände?

Sen i onsdags är ju Sixten sjuk och idag fredag är han egentligen frisk men får vara hemma en dag till för det lilla han har ätit på dom här dagarna är ju inte mycket. Harry har också varit hemma denna tid pga att de går på samma dagis (men olika avdelningar, fast så ofta som alla slåss ihop pga sparivern kan man väl säga att de iaf går på samma avd. MEN det är en annan historia som jag kan gnälla över hur mycket som helst i ett annat bitterinlägg som det är inte ska bli!)

Nåja för att inte gå in för mycket på detaljer så måste jag få berätta att under dessa dagar har det hänt något med honom. Något bra som jag inte riktigt fattar hur det gick till. På morgonen i torsdags efter att vi övriga ätit frukost så frågar jag en väldigt trött, sömndrucken (vilket fantastiskt ord förresten - Sömndrucken!) om han ville följa med att lämna Elsa i skolan eller stanna kvar hemma. Till saken hör att Sixten är av den lite oroliga typen, han vill gärna vara i närheten och ha koll på hela flocken så att säga. Han frågar då om pappa är hemma. Nej säger jag, han är på jobbet.Okej svarar Sixten, jag stannar hemma!

Chockad som jag blev bar jag ut Harry (utan skor) till bilen , Elsa fattade att nu var det bråttom och kastade sig in i framsätet mycket undrande om Sixten verkligen på riktigt skulle vara kvar hemma?!?

Skolan ligger en lite bit härifrån, nästan så man ser den. Men med en stor riksväg mellan hemmet och skolan är det ju stört omöjligt att skicka iväg en sexåring på egen hand.

Vi for iväg i ett jehuj! Jag tog tid från det att jackorna åkte på till att vi kom hem och tog av jackorna, prick 2 minuter! (och ja, jag körde lagligt, har blivit alldeles för många onödiga böter)
När jag kom hem så frågade jag Sixten om det gått bra, JA svarade han

Idag gjordes samma procedur med en betydligt mer vaken Sixten som satt och gjorde det han gillar att göra allra mest, bygga med lego i sängen.
Jag frågade om han skulle vara hemma, jodå det skulle han.
Tog lite längre tid idag men han var på strålande humör när vi kom hem Harry och jag. Fantastiskt!!
Det här är jättestort för Sixten och jag är stolt och uppriktigt glad att han faktiskt vågar!

Idag är det som sagt fredag, "hemmagjord" pizza som bara måste ätas upp i vardagsrummet till ett behagligt sken av värmeljus och trivselkänsla. Ett litet bakprojekt skall jag och pojkarna göra också under dagen. Spännande! Jag trot min hemmafur-gen håller på att rota sig rejält?! Bra eller dåligt??? För mina gamla principers skull, dåligt. För magens omkrets. mycket dåligt. För gemenskapen och mysfaktorn, mycket bra!

Ha en härlig fredag och helg!

Over and Out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0