Stepfordwife!

Det verkar som om dagens kvinnor har Stepfordwives som ideal! Man ska vara en bra fru, glad mamma och inte minst en underbara älskarinna till sin man! Om vi börjar med barnen så ska man aktivera dom till tusen, det ska springas på babysim,babysång, babyrytmik och massor av andra saker redan från dag 1 när de små liven kommer ut. När de blir lite äldre så ska det vara gymnastik, fotboll, innebandy, ridning, pianolektioner, teater,scouter och minst 10 saker till. Det skall handlas kläder stup i kvarten för man måste ju visa upp att mitt barn minsann har dom senaste populära märkena.

Du ska naturligtvis satsa även på din egen jobb karriär. Men det får ju inte drabba familjens tid så det är bäst om du kan arbeta hemifrån på nätterna. När det gäller älskarinne och fru biten så ska man vara stöttande, glad och alltid ge sin man tid till hans aktiviteter. Han måste ju få förverkliga sig själv och vad är du om du står i vägen för hans egentid!? Själv så måste du träna för att må bra ( fast eg är det för att du ska se bra ut så din man vill ha dig och har något att visa upp, och även för att andra kvinnor ska bli avundsjuka på dig) Du ska också ha egentid men återigen absolut inte på bekostnad av din familj. För hur skulle det gå? Det skall naturligtvis vara skinande rent i hemmet, tvättkorgen ska vara tom, kylskåpet fullt och matlista för flera veckor ska vara planerad. För sådant ska inte din man behöva tänka på.

Ditt yttre ska vara klanderfritt och du ska självklart alltid vara rätt klädd, mjukisbyxor får inte förekomma, däremot högklackade stövlar och snäv kjol. (vilket är perfekt att ha när du är ute i snön och leker med dina barn) En sak du ALDRIG får bli offentligt är ledsen och gråtmild. Det får endast ske i en garderob nattetid då ingen kan se eller höra dig. För du får absolut inte belasta din stackars make med såna trivialiteter och ingen i bekantskapskretsen heller. Vad ska dom då tro om dig? Att du är ett socialfall som inte kan ta hand om dina barn, make eller hem? Du ska helt enkelt vara perfekt!!!


Men ärligt hur många klarar egentligen av detta? Jag gör det inte och vill inte vara sån heller. Men visst vore det skönt om man kunde hålla hemmet skinande rent och tycka att det är kul och okej att städa (fast utan att det tar tid ifrån barnen) Jag tycker det är rät tråkigt att städa och skulle aldrig lägga ner en massa tid på det och ha ungar som tycker att jag städar jämnt. Hellre lite skit i hörnen och att jag kan umgås med barnen istället. Det flängs hit och dit med barnen för att hinna med de olika aktiviteterna och när man är hemma så skall det aktiveras genom olika dataspel. Mår verkligen ungar bra av detta aktiverande hela tiden? Får man verkligen igång fantasin? Själv anser jag att barn måste ha tråkigt ibland för att kunna ha kul. För det är ju då dom bästa lekarna kommer till.


Självklart så måste man få dåligt och beklaga sig över det, till vem som helst. Jag tror inte ett dugg på att tiga ihjäl en dålig känsla. Ut med det så man kan fixa till det. Varför visa upp nån falsk fasad om att allt är bra när man kanske mår skitdåligt själv, relationen inte är i topp? Jag tror man bara gräver ner sig ännu djupare i någon slags tomhet och strävan mot ett omöjligt mål om perfektionism. Till slut står man utan jag känsla och undrar var livet tog vägen.


Blev ett väldigt ironiskt och bitvis cyniskt inlägg, vilket jag inte alls hade tänkt mig. Jag tycker det är synd att dom flesta kvinnor tror att dom måste vara så förbannat duktiga (och ja präktiga också) hela tiden. Det är inte det som livet går ut på. Fast det måste man ju komma på själv iofs, och kanske så är det så att man måste vara lite äldre och gjort några misstag i sitt liv för att inse det.

Over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0