Bakgrund till kryptiska inlägg

I juni 2008 gick jag hem från mitt arbete för att föda mitt första barn. Inga konstigheter med det.
I januari 2009 började lågkonjukturen som rådde i hela världen visa sig med att företaget jag är anställd hos sedan 1997 skulle varsla och säga upp både kollektivare och tjänstemän. I och med att jag var hemma och föräldraledig så var jag ej med på någon som helst förhandling, fick information att detta skulle ske via ett telefonsamtal från Företaget. Sen blev det bara tyst.
En dag är jag på Coop och handlar och träffar då en arbetskamrat. Hon säger följande mening som gör mig alldeles häpen och förvånad. : Va synd Ylva att du är en av dom som är varslad!

Öhhh jaha jag trodde i min enfald att man var tvungen att informera den varslade att han/hon just var varslad.
Ringer personalansvarig och får till svar: Nej du är inte varslad!

Ryktet fortsätter dock och når mina öron ca 1 månad senare igen.
Ringer ännu en gång,"Nej du är inte varslad!" Är svaret jag får. Men denna gång nöjer jag mig inte utan ringer även facket som satt med på förhandlingen och har då således skrivit under avtalet.
"Jo du är en av dom som är varslad och kommer bli uppsagd den dagen du kommer tillbaka från föräldraledigheten"

Senare under 2009 får jag en ledighetsansökan för föräldraledighet bevlijad eftersom barn nr 2 är på väg. Inte ett ord om någon uppsägning, varsel eller uppsägningstid. Bara en beviljad ansökan.

Tiden går och det går verkligen ner för företaget, lite upp ibland för att sen gå ner igen.

När barn nr 3 är på gång talar jag med dåvarande VD som blir uppriktigt ledsen över att jag ska ha barn igen (inte barnet som sådant dock) eftersom han hade planerat att jag skulle bli kvalitetschef/ansvarig för hela företaget. Då jag fick ännu en föräldraledighet beviljad och med dessa ord i ryggen från VD trodde jag i min enfald att det varslet som var satt p mig hade gått ur tiden , att det var förbrukat . För en av dom andra som också var varslad samtidigt som mig hade fått det tillbakadraget.

Sensommaren 2012 hörde jag av mig till den nya VD:n som tydligen hade tillträtt redan i februari samma år om att jag skulle stå till Företagets förfogande igen i feb 2013. På detta mail fick jag inte ens ett svar, utan löneadministratören svarar att jag ska ta kontakt med en annan som tydligen ska bli min chef.

Döm om min förvåning när jag senare på hösten får hämta ut ett rek brev från Företaget med en uppsägning från 2009 på mig själv! Som jag inte ens blivit meddelad om när det begav sig.
Inte ett telefonsamtal som förklarade läget eller så.

Facket blev så klart inkopplat och de enda dom får höra är min dåvarande chef minnsan har haft flera mötet med mig personligen på hans kontor 2009 och att jag visste om uppsägningen.

Han ljuger folk rätt upp i ansiktet!

Vad vill jag då säga med det här? Jo att om du kommer i knipa eller det händer saker kring dig se för fan till att få allt skriftligt och bevittnat av flera olika parter. För du är ingenting mot ett företag.

Hur läget är nu på jobbet är för känsligt att gå in på. Allt annat än bra är det iaf. MEN i augusti gör jag min sista dag på bygget och det ska bli skönt att gå gå vidare, att söka andra jobb, kanske plugga och att få känna sig behövd och uppskattad på något ställe till slut Jag är inte bitter, bara förbannad över att det inte gått rätt till och att folk ljuger för att ja rädda sitt eget arsle eller nåt.
Jag är HELT färdig med det företaget och vill inget hellre än gå vidare, vilket dom för tillfället hindrar mig att göra.

Detta skriver jag för min egen skull och även för er som läser eftersom jag har varit väldigt kryptisk på senare tid.
Det är detta förfarande ovan som gjort mig konfunderad, och förvirrad. Nu är allt klart och jag känner mig otroligt stark som människa, och är väldigt glad att jag är gift med just den jag är gift med. Ett bättre stöd än honom finns inte, iaf inte för mig!

Med denna avskalade berättelsen om mitt yrkesliv återgår jag till vabbandet av en Sixten med 40 graders feber!


Over and out

Kommentarer
Postat av: MammaMu

Fy fan!! Jag förstår att du längtar till augusti... Kram!

Svar: Ja eller hur! Och det här är ju bara toppen på ett isberg. Men som sagt, JAG är klar med den firman och skit samma om jag blir arbetslös länge efter detta, för jag kommer definitivt bli en gladare, friskare och starkare människa efter augusti!
Ylva

2013-02-28 @ 18:42:16
URL: http://mammamuochkrakungarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0