Födelsedag och lite snö!

Ja det har varit snudd på snöstorm här också. Inte bara Stockholm som haft det lite kaosigt. Inte lika illa här hemma dock.Igår skottade jag bara 5 gånger. På förmiddagen hade jag ungarna till hjälp. Och faktiskt så var dom två stora till hjälp och inte stjälp den här gången. Harry däremot,,,,han gillar INTE när det blåser snö! Under den halvtimmen vi var ute så grät han 28 minuter.

Men det var inte vädret som var det viktiga igår utan att Sixten blev 3 år! Han gick stolt och sa att han fyllde år och visade hela handen och sa 3! På kvällen när pappaN kom hem så fick han en stor lyftkran och en lastbil med bilar på. Oj oj oj vad glad han blev. Den där lastbilen har han dreglat över när vi har titta i leksakstidningarna.. Själva firandet av honom tar vi på fredagskvällen , men det blir otroligt enkelt med lite saft och glasstårta. Det behövs inte dom där mastodont kalasen när man är 3 år, tycker inte jag iaf.

Idag är vi faktiskt hemma från dagis, avvaktar en stund till innan jag bestämmer om vi ska eller inte ska dammsuga Elsas öron. Vi är lite insnöade nämligen. Vår utfart till stora vägen är oplogad och mannen fick ta 3 försök på sig för att komma igenom vallen. Och jag är rätt harig när det gäller vinterkörning. Och eftersom jag är föräldraledig så tänkte jag att va fasen ska jag riskera våra liv för när vi kan vara hemma, typ.
Grannarna som brukar ploga med traktor har ju skaffat sig fyrhjulsdrivna ekipage! OCh den andra grannen har börjat åkt buss!
Får nog ta och lära mig köra över vallar om denna vinter ska bli så här.

Elsa är inne i en period när hon försöker greppa det här med tidsbegrepp. då, nu ,sen. Det blir en del diskussioner om när hon var liten och när hon ska bli stor. Nu senaste var det om när jag var liten. Så här gick den:


Elsa och jag pratar om dom röda mockasinerna. Att jag hade dom när jag var liten.
E : Hade jag dom på Åland med mormor och morfar?
(Till saken hör att hon var med dom på semester i somras och då hade hon med sig sina rosa mockasiner för det var så kallt på golvet)
Jag : Nej jag hade dom hemma hos mormor och morfar när jag var liten
E: Jaha,
efter en liten stunds tystnad och fundering
E: När du var liten var pappa liten då?
Jag: Nej, när mamma var liten  åkte pappa moppe redan! Och sen lite senare började han avla barn och jobba på valsverket.
Elsa tyst en stund och funderar.

E: mm, vad var jag då, var jag liten?
Jag: Nej du fanns inte då
Tyst en stund, sen skiner hon upp som en sol då hon tror sig ha kommit på svaret.
E: Jag var jättejätteliten då
Jag: NEj du fanns inte då, inte ännu
E: jag var jättejättejätteliten
Och här känner jag att det får räcka med pedagogiken idag, jag kommer ändå inte att vinna.
Jag: Ja okej då du var jättejättejätteliten
Det är svårt det där med tidsbegrepp!

Sixten nya inne ord är just nu Sådär ja! Helst skall det sägas i ett mycket nöjt ögonblick, Hans förra ord var att sätta ett eeeehhh framför VARJE ord. Meningarna blev väldigt långa då och man fick inte ha bråttom när han skulle förklara något.

Harry säger bara ett enda ord än så länge, han har sagt flera men har nu återgått till det första ordet han sa och använder till allt för tillfället, KAKA.
Annars så är han inne i en krypa in på så konstiga ställen som möjligt fas just nu. Som tex i expedithyllan, under divandelsdynan, under diverse sängar (och där kan man fastna ibland) under köksbordet och framförallt under kökstolarna där han hänger på lite slött på pinnarna under sitsen. (Fast här kan man också fastna ibland)

Ska bli spännande att höra vad Sixtens nästa inneord blir, om Elsa får någon ordning på tiden och om Harry hittar det ultimata krypa-in-stället!

Over and out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0