Det där med bloggetikett

Jag är ingen van bloggare, läser inga kändisbloggar för jag har inget behov av att läsa sminktips, dagens outfit eller något annat som är totalt ointressant för mig. Jag läser gärna bloggar av vanliga människor med vanliga, vardagliga problem. Som har liksom jag funderingar över livet i sig, undringar och kanske rent av lite erfarenhetstips om livet att dela med sig.
Men jag förstår inte varför en del lösenordskyddar sin blogg helt plötsligt? Skriver man inte för att dela med sig till alla? Om man inte skriver för alla så varför skriver man inte en hederlig dagbok som man kan gömma under sängen, eller ett worddokument på sin alldeles egna dator. Då är det garanterat INGEN som läser den.

Och så var det där med etikett, eftersom jag inte är en van bloggare vet jag inte vad som gäller i den "världen", vilka oskrivna regler/lagar det finns och vad som händer om man råkar göra "fel".
Här kommer ett exempel på vad jag har märkt inom den ack så slutna bloggvärlden
* "Kommentera gärna för det är ett bra sätt att få egna läsare" Så står det på nästan varje bloggsida. Men vad händer om man kommenterar någon? Finns några olika saker som händer:

1. Bloggaren struntar TOTALT i din kommentar eftersom du inte ingår i hans/hennes bekantskapskrets, dvs ni umgås inte i riktigt livet, alltså finns du inte ens.
(Råd till denna bloggare/bloggerska= Skit i bloggen och prata direkt med dina vänner istället!)
2. Kommentaren passar inte överens med bloggarens egna åsikt och tar således bort den! (obs nu är det inga personliga påhopp, rasism osv som dessa kommentarer handlar om utan tex om vilket skomärke man fördedrar)
(Råd till denna bloggare/bloggerska= Om du frågar så kan det hända att du får svar som inte du tycker passar, Så fråga för fasen inte då!

Sen en helt vanlig fråga när det gäller kommentarer i bloggvärlden. Ska man svara i sin egen blogg på en kommentar eller ska man svara i kommentatörens/kommentatörskans blogg? Alla gör olika.
Själv föredrar jag att svara i min blogg, det är liksom lättare för andra att förstå vad man pratar om då också.

Lite funderingar om bloggvärlden. Säger inte att jag har rätt eller fel men kan tycka till om det iaf, för det har man ju rätt att göra. Visserligen en skitsak att tycka till om, jag menar det finns ju miljoner viktigare saker, som världsfred, Valet i USA, zipförpackningarna osv osv osv

Nog bladdrat för nu, äntligen förmiddagskaffe!!!

OVer and out!

Kommentarer
Postat av: MammaMu

Ha, ha, ja vad är egentligen grejen med "Dagens Outfit"? Det har jag undrat länge. Och det är inte bara småungarna som står och fotograferar sig framför spegeln om mornarna. Nä det är även vuxna människor. Kärringar kan vi kalla dem. Vem bryr sig?! Alla dess "modebloggare" gör mig tokig!

Jag har heller inte fattat hur man ska bete sig i bloggvärlden. Jag gör som jag gör helt enkelt och passar det inte få får de väl läsa en annan blogg! :-)

Svar: Det roligaste med dagens Outfit är att varenda en ser precis likadan ut!Helt rätt MammaMu, vi gör som vi vill, det blir enklast så!
Ylva

2012-09-19 @ 20:42:06
URL: http://mammamuochkrakungarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0